علوم سیاسی |
آثار شیخ محمدعبده مهمترین آثاری که از عبده به جای مانده است عبارتند از: 1- تفسیر المنار: رشید رضا از محرم سال 1317ق تا نیمه محرم سال 1323ق، نکات تفسیری استادش عبده را یادداشت میکرد و تا آیه 126 سوره نساء پیش رفت و بر اثر فوت استاد ناتمام ماند. شیخ محمد عبده در این تفسیر، اهمیت زیادی برای اخلاق قائل است و هدف او از این تفسیر تأکید بر جنبههای هدایتی و ارشادی و اخلاقی قرآن است.روش تفسیری عبده، این بود که فقط قرآن را پیش رو داشت و گاهی با مراجعه به بعضی منابع لغوی، صرف و نحو و بدون استفاده از تفسیر دیگری، قرآن را تشریح نمود. از آنجا که مقصود اصلی عبده، تفسیر روح و معانی کلی آیات قرآن، بدون پرداختن زیاد به واژگان است، از همان ابتدای تفسیرش، مسائل لغوی، صرف و نحوی را که تعداد زیادی از تفاسیر قرآنی آکنده از آنهاست، بیفایده شمرده و به آنها توجه نداشت. عبده بر خلاف بعضی، به گردآوری آنچه دیگران گفتهاند، روی نمیآورد و معتقد بود: خداوند در روز قیامت از ما نمیپرسد که خلایق و مردم چه گفتهاند و یا چه دریافت کردهاند؛ بلکه میپرسد که ما خود از کتاب او چه دریافت کردهایم و آیا از دستورهای او پیروی کردهایم یا خیر؟عبده همواره با تفسیر ظاهریه و مشبهه که نصوص قرآن و حدیث را به معنای ظاهری آن حمل میکردند و توجهی به عقل نداشتند، سخت مخالف بود (خرمشاهی، 1376ش، ص236). 2- رسالهالتوحید: این کتاب بیشتر شامل افکار کلامی، پیرامون شناخت خداوند و معرفت و افکار اجتماعی او است، او در این کتاب که آن را در بیروت نگاشته است، با ارائه گزارشی از مراحل گوناگون تحول فکر اسلامی، ریشههای جمود فکری مسلمانان و راههای علاج نظری آنها را بیان میکند. 3- شرح نهجالبلاغه: احتمالاً تحت تأثیر سید جمال نگاشته شده است، از جهت فصاحت و جنبه ادبی نیز از ارزش بالایی برخوردار است. او معتقد بود: «سخن امام علی بن ابیطالب پس از قرآن و احادیث رسول خدا(ص) شریفترین و بلیغترین و جامعترین سخنان است.» (ر.ک: مطهری، 1378ش، ص18).همچنین میگوید: «من به هنگام مطالعه این کتاب، گاه خود را در جهانی مییافتم که ارواح بلند معانی، با زیور عبارتهای پرفروغ آن را آباد ساخته است و عقل نورانی از عالم الوهیت جدا گشته است و به روح انسانی اتصال یافته، او را از لابهلای پردههای طبیعت بیرون آورده و تا سراپرده ملکوت اعلی بالا برده است و تا شهودگاه فروغ فروزنده آفرینش رسانده است.» (عبده، 1375ش، ص10).در این کتاب در برخی موارد به توضیح رویدادهای تاریخی پرداخته و در همین موارد است که انصاف و بیطرفی او نسبت به مسائل شیعه و اهلسنّت و دغدغه و اندیشه وحدت اسلامی آشکار میشود. 4- حاشیه بر شرح دوانی بر «العقائد العضدیه» دروس من القرآن: شیخ در سال 1295ق موفق شد تا حاشیهای بر شرح جلالالدین دوانی درباره «العقائد العضدیه» بنویسد که با الهام از درسهای سید جمالالدین، بر آن حاشیه زند. این کتاب که اولین اثر عبده در زمینهی علم کلام است در مصر و با مقدمه دکتر سلیماندنیا تحت عنوان «الشیخ محمد عبده بین الفلاسفه و الکلامیین» به چاپ رسیده است. 5- الواردات: عبده این رساله را در سالهای اول آشناییاش با سید جمالالدین در سال 1290ق به نگارش در آورد. وی در آن زمان 25 سال سن داشت. شیخ این رساله را به 12 بخش تقسیم کرده و هر قسمت آن را وارد نامید، که نکات عمیق زیادی را در بردارد. این کتاب در قالب یک کتاب عرفانی نوشته شدهاست و به اثبات واجبالوجود پرداخته و صفات و کمالات حق را بازگو میکند. 6- کلمات الامام و مقتبس السیاسة: که هر دو شامل مجموعهای از سخنان امام علی(ع) است که نشانگر علاقه وافر او به کتاب شریف نهجالبلاغه است که در زمینههای مختلف خصوصاً سیاست جمعآوری شده، که به شرح عهدنامههای امام علی(ع) به مالک اشتر میپردازد (حسینیطباطبایی، 1362، ص74). 7- رساله الرد علی الدهریین: این کتاب که پیرامون ردّ ادعاهای طبیعون و مادیون بحث میکند. 8- الاسلام الرد علی منتغدیه 9- اصلاح المحاکم الشرعیه 10- الاسلام و النصرانیه بین العلم و المدنیه علاوه بر آثار ذکر شده، کتابهای دیگر و مقالات متعددی که در مجله العروةالوثقی و دیگر مجلات به چاپ رسیده، از ایشان برجای مانده است. مرگ شیخ محمد عبده شیخ محمد عبده در ماه ربیعالثانی 1323ق در معده و کبد خود احساس درد میکرد. وقتی به پزشکان مراجعه نمود، تأکید کردند که از فعالیتهای خود بکاهد، بیشتر استراحت کند. و برای معالجه به اروپا سفر کند. اما عبده با آن همه مسؤولیتی که داشت نمیتوانست بیکار بنشیند و یا به اروپا سفر کند. بنابراین مریضی او شدت گرفت. پزشکان نظر دادند که در حال حاضر نمیتواند به اروپا سفر کند زیرا قدرت جسمی کافی برای تحمل سختیهای سفر با کشتی را ندارد و باید در مصر معالجه شود. عبده به اسکندریه رفت و از پزشکان آنجا نیز پرس و جو کرد. آنها نیز نظر پزشکان قاهره را تأیید نمودند. از این رو شیخ محمد عبده به بخش رمل اسکندریه که منزل برادرش در آن جا بود رفت و در منزل برادر خود مستقر شد.پس از پخش خبر شدت گرفتن بیماری شیخ محمد عبده، عده زیادی از بزرگان به عیادتش رفتند و برخی نیز پزشکان متخصصی را برای معالجه وی فرستادند. اما مریضی شیخ شدت گرفت و در ساعت پنج بعد از ظهر روز هشتم جمادی الاولی سال 1323 ق در سن پنجاه و شش سالگی به علت بیماری سرطان در گذشت. (ر.ک: امین، 1376ش، ص294-293). خلاصه مهمترین مراحل زندگی شیخ محمّد عبده را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد: 1- تعلیمات اولیه 2- آشنایی و شاگردی سید جمالالدین اسدآبادی 3- پیگیری نهضت پس از تبعید سید جمال و دعوت از مردم مصر 4- سفر به مغرب زمین و آشنایی با تمدن جدید غرب 5- بازگشت به مصر و گذار از فعالیتهای اجتماعی و سیاسی به اشتغالات آموزشی و قضایی (عمّاره،1980م، ص18). منابع: 1- امین، احمد، پیشگامان مسلمان تجدیدگرایی در عصر جدید، ترجمه حسن یوسفیاشکوری، تهران، علمی و فرهنگی، 1376ش. 2- جلیلی، مهدی، جایگاه تعلیم و تربیت در اندیشه و عملکرد شیخ محمد عبده، مصباح، سال دوازدهم، شماره 49. 3- حسینیطباطبایی، مصطفی، شیخ محمد عبده مصلح بزرگ مصر، تهران، انتشارات قلم، 1362ش. 4- حقیقت، سید صادق، اندیشههای کلامی- سیاسی عبده، فصلنامه نامه مفید، شماره22، 1379ش. 5- خرمشاهی، بهاءالدین، قرآنپژوهی، تهران، نشر ناهید، چاپ سوم، 1376ش. 6- عبده، محمّد، مقدمه شرح نهج البلاغه، قم، نشر المکتب الاعلام الاسلامی، 1375ش. 7- عمّاره، محمّد، الاعمال الکاملة للامام الشیخ محمّد عبده، بیروت، المؤسسة العربیه، 1980م. 8- مطهری، مرتضی، نهضتهای اسلامی در صد سال اخیر، قم، صدرا، 1374ش. 9- همو، سیری در نهجالبلاغه، تهران، صدرا، چاپ پانزدهم، 1378ش. 10- موثقی، سید احمد، جنبشهای اسلامی معاصر، تهران، سمت، 1377ش. [ شنبه 92/7/27 ] [ م. مباشری ]
[ لطفا نظر دهید ]
|